Dlaczego Montessori?
Indywidualny plan rozwoju metodą Marii Montessori sprawia, że nauka staje się dziecinnie prosta!
Rozwój dziecka dokonuje się według jego indywidualnego planu rozwoju. Stąd też nie można z góry tworzyć systemu wychowawczego i dydaktycznego bez uwzględnienia cech indywidualnych dziecka.
Pedagogika Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju fizycznego, duchowego, kulturowego oraz społecznego; wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność. Przy pomocy zmysłów, dziecko przyjmuje informacje z otaczającego go świata.
RESPEKTUJEMY INDYWIDUALNY ROZWÓJ DZIECKA, który dokonuje się etapami mającymi różny stopień nasilenia, charakter i czas trwania; są to tzw. wrażliwe fazy, których Maria Montessori wyróżniła kilka:
- 0-3 roku życia – wrażliwa faza na mówienie, chodzenie,
- 3-6 roku życia – wrażliwa faza na ruch, porządek, doświadczenia zmysłowe, zainteresowanie językiem, matematyką, otaczającym światem, pierwszymi kontaktami społecznymi.
Dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.
Zapewniamy dzieciom otoczenie, w którym czują się bezpiecznie
Bardzo istotne w metodzie Montessori jest otoczenie, w którym przebywają dzieci. Wspomaga ono w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka. Mają one możliwość poczuć się radosne i szczęśliwe w miejscu, gdzie wszystko jest uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne – w zasięgu ręki. Dzięki temu otoczeniu dzieci chętniej i szybciej się uczą, doświadczając i odkrywając rzeczywistość. Nauczyciel jest tutaj pośrednikiem pomiędzy otoczeniem a dzieckiem.
Dzieci w przedszkolu przebywają w grupach mieszanych wiekowo
Wymaga to większego zaangażowania nauczyciela, natomiast dzieci uczą się szybciej. Sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci starsze pomagają młodszym w ubieraniu się, opiekują się nimi w czasie zabaw w ogrodzie i na spacerze. Uczą się odpowiedzialności, opiekuńczości, postrzegania reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.
Kierujemy się zasadą: pomóż mi zrobić to samemu
Obserwacja jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.
W naszym przedszkolu uczymy dzieci samodzielności, nie wyręczamy dzieci we wszystkim. Według Marii Montessori istotą wychowania jest doprowadzenie dziecka do samodzielności, niezależności od dorosłych, odpowiedzialności za siebie i świat. Dzieci same przygotowują nakrycie do posiłków, pomoce dydaktyczne są łatwo dostępne dla dzieci tak, aby mogły same zadecydować z czym chcą w danym momencie pracować. Pomoc, której udzielamy naszym podopiecznym polega na doprowadzeniu do tego, aby dzieci mogły same się ubierać, nalewać sok, umyć talerzyk czy przeczytać książeczkę. Staramy się nie wyręczać dzieci, ale pokazywać im, jak mogą zrobić to samodzielnie.
Pomoce dydakt
Niepubliczne anglojęzyczne przedszkole Montessori - Bajtuś 3
44-200 RYBNIK
Niepubliczne anglojęzyczne przedszkole Montessori - Bajtuś 3
44-200 RYBNIK, św. Józefa 64
tel. 883 935 566
Dlaczego Montessori?
Indywidualny plan rozwoju metodą Marii Montessori sprawia, że nauka staje się dziecinnie prosta!
Rozwój dziecka dokonuje się według jego indywidualnego planu rozwoju. Stąd też nie można z góry tworzyć systemu wychowawczego i dydaktycznego bez uwzględnienia cech indywidualnych dziecka.
Pedagogika Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju fizycznego, duchowego, kulturowego oraz społecznego; wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność. Przy pomocy zmysłów, dziecko przyjmuje informacje z otaczającego go świata.
RESPEKTUJEMY INDYWIDUALNY ROZWÓJ DZIECKA, który dokonuje się etapami mającymi różny stopień nasilenia, charakter i czas trwania; są to tzw. wrażliwe fazy, których Maria Montessori wyróżniła kilka:
- 0-3 roku życia – wrażliwa faza na mówienie, chodzenie,
- 3-6 roku życia – wrażliwa faza na ruch, porządek, doświadczenia zmysłowe, zainteresowanie językiem, matematyką, otaczającym światem, pierwszymi kontaktami społecznymi.
Dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.
Zapewniamy dzieciom otoczenie, w którym czują się bezpiecznie
Bardzo istotne w metodzie Montessori jest otoczenie, w którym przebywają dzieci. Wspomaga ono w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka. Mają one możliwość poczuć się radosne i szczęśliwe w miejscu, gdzie wszystko jest uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne – w zasięgu ręki. Dzięki temu otoczeniu dzieci chętniej i szybciej się uczą, doświadczając i odkrywając rzeczywistość. Nauczyciel jest tutaj pośrednikiem pomiędzy otoczeniem a dzieckiem.
Dzieci w przedszkolu przebywają w grupach mieszanych wiekowo
Wymaga to większego zaangażowania nauczyciela, natomiast dzieci uczą się szybciej. Sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci starsze pomagają młodszym w ubieraniu się, opiekują się nimi w czasie zabaw w ogrodzie i na spacerze. Uczą się odpowiedzialności, opiekuńczości, postrzegania reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.
Kierujemy się zasadą: pomóż mi zrobić to samemu
Obserwacja jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.
W naszym przedszkolu uczymy dzieci samodzielności, nie wyręczamy dzieci we wszystkim. Według Marii Montessori istotą wychowania jest doprowadzenie dziecka do samodzielności, niezależności od dorosłych, odpowiedzialności za siebie i świat. Dzieci same przygotowują nakrycie do posiłków, pomoce dydaktyczne są łatwo dostępne dla dzieci tak, aby mogły same zadecydować z czym chcą w danym momencie pracować. Pomoc, której udzielamy naszym podopiecznym polega na doprowadzeniu do tego, aby dzieci mogły same się ubierać, nalewać sok, umyć talerzyk czy przeczytać książeczkę. Staramy się nie wyręczać dzieci, ale pokazywać im, jak mogą zrobić to samodzielnie.